Sammanfattning natt
Ett urval av polisens arbete under natten.
22:20, Rattfylleri, Skellefteå
Drängsmark, en fyrhjuling har kört av vägen. Polisen åker till platsen. Föraren, en man, ska inte vara skadad. Man misstänker dock att han är berusad, han får följa med polisen för provtagning. En anmälan om rattfylleri upprättas. Polisen håller förhör med vittnen och omhändertar mannens fordonsnycklar.
02:14, Misshandel, Umeå
Polisen larmas angående att två män ska ha hamnat i bråk på en snabbmatsrestaurang i centrum. Polisen åker till platsen och påträffar de inblandade. En man misstänks för misshandel mot en annan. Den misstänkte mannen är också berusad och omhändertas enligt LOB (Lag om omhändertagande av berusade personer). Anmälan upprättas. Det finns inga uppgifter om att någon ska ha behövt uppsöka sjukvård i samband med händelsen.
02:34, Rattfylleri, Robertsfors
Sikeå, polisen kontrollerar en personbil. Föraren, en man, blåser positivt i polisens sållningsinstrument. Han misstänks för grovt rattfylleri och får följa med polisen för provtagning. Anmälan upprättas.
Sammanfattning av polisens arbete under Wheels i Umeå, lördag
Under lördagen har polisen jobbat med närvaro, synlighet och kommunikation med besökare och deltagare. Det har varit en lyckad insats med till största del nöjda och glada medborgare.
Det har varit mycket folk i rörelse och många bilar i crusingen vilket lett till en del trafikstockning. Flertalet bilar som fick böter och tillsägelser med anledning av att passagerare hängde ut från bilarna samt satt på huv/liknande under färd.
Mycket folk och bilar samlades på bangården, och polisen jobbade aktivt med information om förhållningsregler och alkoholförbudsområde. Stämningen var god och kontrollerbar ordningsmässigt. På Skeppsbron mer folk än fredagen, men ingen ordningsstörning har rapporterats kopplat till evenemanget. I centrum spelade flera bilar för hög musik under sena kvällen/natten med böter till följd.
Sammanfattning av polisens arbete vid Summertime Skellefteå, lördag
Lördagen varit en fin tillställning med många glada besökare. Polisen bedömer att det varit en något lugnare dag än fredagen, både i antal ärenden som polis och ordningsvakter behövt hantera samt till antalet besökare (uppskattningsvis 5000 personer).
Under lördagen har polisen upprättat en anmälan gällande kränkande fotografering, en anmälan gällande och en anmälan gällande vårdslöshet i trafik, olovlig körning samt smitning från trafikolycksplats. Polisen har också omhändertagit fem personer enligt LOB (Lag om omhändertagande av berusade personer). En person har tilldelats böter för alkoholförtäring på otillåtet område. Tre personer har avvisats från festivalområdet och en har avlägsnats.
Patrullerna har utöver detta hållit tre trafikkontroller i anslutning till festivalområdet.
Ordningsläget har sammantaget varit gott och polisen vill lyfta ordningsvakterna. De har gjort ett mycket bra arbete. De har fin kontakt med besökarna och ett gott samarbete med fältarna, vilket bidrar till god stämning bland festivalbesökarna!
Polisen vill också tacka vårdnadshavare till ungdomar som befunnit sig på festivalen. Under lördagen har flertalet svarat i telefon och funnits tillhands när vi från polisen har kontaktat er. Eloge till er!
Slutligen vill polisen i Skellefteå tacka för detta år med Summertime, en väl arrangerad festivaltillställning med god mat, bra musik och artister samt ett väldigt trevligt bemötande från samtliga!
Sammanfattning av polisens arbete vid Storumandagarna, lördag
Dag två av Storumandagarna bjöd på strålande väder både dag och kväll, vilket lockade många besökare.
På kvällen omhändertog polisen två personer enligt LOB (Lag om omhändertagande av berusade personer). Två personer avlägsnades från området och en person avvisades. Sex personer misstänks för narkotikabrott, innehav (dessa sex personer påträffades alla tillsammans i en bil). En person misstänks för olovligt anskaffande av alkohol. Polisen har delat ut två varningar för förargelseväckande beteende och man har direktförverkat en mängd alkolhol. Polisen tackar för ett mycket bra samarbete med socialtjänst, samt även andra aktörer/arrangörer och ordningsvakter.
Källa: polisen.se