Vapenlagen
Larm inkommer till polisen gällande att vittnen sett tre män med vapen i handen vid Charlottenbergs köpcentrum
De ska ha viftat med föremålen, gömt sig bakom träd och haft ett beteende som väckt oro bland allmänheten enligt de initiala uppgifterna till polisen. Patruller beordrades ut och väktare kunde snabbt lokalisera de ovan nämnda individerna. Det rörde sig om tre män som kontrollerades av polispatrullerna. Männen berättade att de precis köpt vapnen och därefter testat dem utomhus.
Polisen vill betona det otroligt olämpliga i att leka och visa upp den här typen av föremål, framför allt på en plats där det befinner sig många människor. Chansen är mycket stor att det går att feltolka och missbedöma, det är svårt att bedöma om det är ett riktigt vapen eller ej.
Det kommer upprättas en anmälan om vapenbrott (av normalgraden). Ingen mer information kan lämnas för nu. Männen är inte gripna.
Källa: polisen.se